divendres, 28 d’octubre del 2011

Conducció amb pluja

Quan conduïm qualsevol vehicle amb condicions meteorològiques adverses hem de prendre certes precaucions ja que augmenta el risc de patir un accident.

En el cas de conduir en dies de pluja, en primer lloc s'ha de tenir en compte quins són els principals factors que afecten negativament la conducció:
- Disminució de la visibilitat.
- Augment de la distància de frenada.
- Disminució de l'adherència dels pneumàtics amb el terra.
- Risc de patir hidroplanatge (aquaplaning), que consisteix en la formació d'una pel·lícula d'aigua entre el pneumàtic i el terra, provocant que el vehicle llisqui i en perdem el control.

És per culpa d'aquests factors que la primera gran mesura a prendre quan conduïm amb pluja és moderar la velocitat. Només fent això, ja aconseguim reduir uns metres la distància necessària per frenar i també el risc d'aquaplaning i d'aquesta manera reduir el risc de patir un accident.

Una altra bona mesura és augmentar la distància de seguretat amb el vehicle que circula davant nostre, així reduïm el risc de xoc frontal. A més a més, s'ha de tenir en compte que amb el terra moll la distància de frenada necessària respecte en sec és el doble de gran.

Com que disminueix la visibilitat sempre haurem de connectar els llums de posició més els llums de curt abast i fins i tot si la visibilitat fos molt baixa, hauriem de connectar els llums antiboira posteriors i els davanters en el cas que els tinguessim instalats en el vehicle.



Sempre és molt important realitzar un bon manteniment del vehicle i quan plou encara amb més motiu, perquè si els diferents elements mecànics del vehicle estan en perfecte estat, també es redueix moltíssim el risc d'accident. Entre aquests elements mecànics s'ha de revisar l'estat dels pneumàtics (pressió d'inflat, dibuix de la banda de rodament i que no presentin cap cop o tall), el sistema de frens, la suspensió i la direcció del vehicle.
A més a més, si el dibuix del pneumàtic és el correcte (com  a mínim 1,6 mm) es redueix moltíssim el risc de patir hidroplanatge.


També la manera com circulem i com passem per les zones més embassades influeix. És molt recomanable evitar passar per zones que puguin cobrir amb l'aigua part de les rodes, ja que la direcció es veurà afectada i també l'impacte de l'aigua amb les rodes influirà frenant-les. Una altra cosa molt important a tenir en compte és que quan els frens es mullen i s'humitegen, perden eficàcia i és per aquest motiu que després de passar per un bassal és molt recomanable frenar de forma continuada i intermitent per tal d'assegurar-se del correcte funcionament dels frens.


En el cas que sigui inevitable passar per zones embassades serà millor passar-hi amb les quatre rodes a la vegada que no pas només amb les rodes d'una sola banda, ja que si les quatre rodes passen per l'aigua, totes quatre es veuran frenades per igual.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada